آغاز عملیات اجرایی تونل خلخال-اسالم/ تسهیل سفر از خلخال به شمال و مرکز کشور 

11:04 - 27 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۶۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
آغاز عملیات اجرایی تونل خلخال-اسالم/ تسهیل سفر از خلخال به شمال و مرکز کشور 
کدخدازادهمعاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل گفت: با هدف حذف گردنه‌های کوهستانی، کاهش زمان سفر و تسهیل تردد در محور خلخال-اسالم عملیات اجرایی تونل خلخال-اسالم به همراه راه‌های دسترسی به طول ۴ هزار و ۱۰۰ متر در استان اردبیل آغاز شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، محمدرضا کدخدازاده از آغاز عملیات اجرایی تونل خلخال-اسالم و راه‌های دسترسی آن به طول ۴ هزار و ۱۰۰ متر خبر داد و گفت: احداث این تونل با هدف حذف گردنه الماس به ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۰۰ متر و تسهیل دسترسی به شهرستان خلخال به ویژه در شش ماه دوم سال که به علت برف و کولاک عملا مسدود می‌شود، آغاز شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ادامه داد: محور خلخال-اسالم و خلخال-پونل تنها مسیر دسترسی شهرستان خلخال به مناطق شمالی و مرکزی کشور است و احداث این تونل در محدوده مجره تا زندانه موجب ارتقا ایمنی، افزایش سرعت طرح است و با توجه به دسترسی ایمن و همیشگی به واسطه این تونل از نظر ملاحظات امنیتی و پدافند غیرعامل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کدخدا زاده کاهش زمان سفر را از دیگر مزایای طرح اعلام کرد و ادامه داد: با احداث این پروژه مسیر ۷۱ کیلومتری خلخال به اسالم حدود هشت کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و کاهش طول مسیر در محور‌های خلخال-اسالم، خلخال-پونل، خلخال-پونل-رشت و خلخال-اسالم-رشت را نیز به همراه دارد.

وی اجرای روسازی بتنی در مسیر را از ویژگی‌های مهم طرح دانست و ادامه داد: به منظور ساخت این تونل به همراه راه‌های دسترسی آن ۳۸ هزار متر مکعب بتن ریزی درجا، ۲.۶ هزار متر مکعب بتن پیش ساخته و ۸.۴ هزار متر مکعب بتن غلطکی به کار می‌رود.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل همچنین تعداد پل‌های کوچک مسیر را ۷ دستگاه به طول ۱۳۰ متر و تونل‌های مسیر را ۲ دستگاه به طول ۲ هزار و ۶۸ متر اعلام کرد.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، این محور جدید با امتداد بر روی جاده موجود خلخال-اسالم بعد از عبور از زیر جاده فعلی وارد تونل شماره یک به طول ۱۸۷۰ متر و شیب طولی حدود ۰.۵ درصد می‌شود و بعد از خروج از تونل و طی کردن ۸۰۰ متر وارد تونل شماره دو به طول ۲۸۸ متر شده و در انتهای وارد محدوده‌ی روستای کرمان می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *